Zwevende dekplaat - Bouwkroniek

Zwevende dekplaat - Bouwkroniek

Op 18 oktober 2019 verscheen er een artikel in de Bouwkroniek.

De aannemer Vindevogel heeft met de zwevende dekplaat een opvallend proefproject langs de gewestweg M459 in het Oost-Vlaamse Ooike (Wortegem-Petegem) gerealiseerd. Het project kwam tot stand met medewerking van de Bouwunie en de rioolbeheerders, alsook met de financiële steun van Vlario en Farys. Het idee van de zwevende dekplaat werd bedacht en uitgewerkt door Lithobeton.

Er werden zwevende dekplaten boven zes betonnen inspectieputten geplaatst. “De zwevende dekplaat heeft als doel de verkeersbelasting volledig te laten dragen door de wegfundering of wegkoffer. De zwevende dekplaat wordt door middel van gewapend beton verankerd aan de wegfundering. De dekplaat zelf rust niet op de put waardoor alle krachten naar de fundering en niet naar de put worden verdeeld. Het riooldeksel dat traploos in hoogte regelbaar is, rust op de dekplaat. Het resultaat van het hele project is dat de onderliggende inspectieput onbelast blijft en het riooldeksel niet de eventuele verzakkingen van  de put volgt,” zegt Hans Mesuere, productiedirecteur bij Lithobeton.

RESULTATEN

Om de goede werking van de zwevende dek- plaat op te volgen, werden de vlakheid en het niveau van het putdeksel en de aangrenzende verharding elke 6 maanden gemeten. “De eerste resultaten zijn zeer positief en boven onze verwachtingen”, zegt Hans Mesuere. “Het maximum niveauverschil tussen de afdekkingsinrichting en de aanpalende rij- weg bedroeg maar 2 mm (met zwevende dekplaat). In een opmeting van een andere uitvoering met een afdekkingsinrichting zonder zwevende dekplaat en een gelijkaardige verkeersbelasting werd er een verschil van 20 mm vastgesteld. De relatieve verplaatsing van de afdekkingsinrichting blijkt 90% kleiner te zijn dan die van een gelijkaardige opstelling zonder zwevende dekplaat. Deze oplossing in prefab beton, staat garant voor een minimaal niveauverschil, waardoor het rijcomfort verbetert en er minder herstellingswerken aan verzakte deksels moeten worden uitgevoerd. Doordat we de zwevende dekplaat niet in contact laten komen met de onderliggende put, krijg je veel minder verzakkin- gen van zowel het wegdek als van de inspectieput. Hierdoor wordt de levensduur van de asfaltverharding verlengd. De uitvoering van herstellingswerken aan verzakte putdeksels in de rijwegen zijn jaarlijks voor de gemeenten en rioolbeheerders goed voor één van de belangrijkste uitgaven in het onderhoudsbudget van de rioleringen en wegen.”

AFMETINGEN

De zwevende dekplaat bestaat eigenlijk uit één monolitisch blok gewapend beton. Het is een prefabelement dat meteen op de werf kan geplaatst worden. De afmetingen zijn in functie van de buitendiameter van de onderliggende inspectieput. Voor standaardputten, type RA (binnen Ø 1000 mm), heeft de zwevende dekplaat volgende afmetingen 200 cm lang, 200 cm breed, 30 cm dik en voorzien van vrije opening met diameter 70 cm. Het riooldeksel kan makkelijk aangepast worden aan het profiel het profiel van de asfaltverharding. Aan de 4 buitenzijden wordt een stekwapening voorzien met dubbele rij wachtstaven en in de bovenzijde zijn er 4 kogelkopankers ingewerkt om de constructie te verhandelen en te plaatsen. De zwevende dekplaat is vervaardigd met gewapend beton C40/50 (sulfaatbestendig) en voldoet aan de verkeersklasse 1 (min. Breuklast 300 kN).

RUBBERDICHTING

Op de put wordt een rubberdichting of een butylband geplaatst teneinde de verbinding putdekplaat gronddicht te vrijwaren. Deze lengte van de  rubberdichting  is  aangepast aan de buitendiameter  van  de  inspectieput en houdt rekening met de spaltdikte ten opzichte van de sparing in de zwevende dekplaat. Het hele project van de dekplaat werd opgestart binnen de werkgroep 6 van  VLARIO. Lithobeton nv  heeft  na  interne  studie  het concept van de zwevende dekplaat aan- geleverd en uitgewerkt. Tijdens de FEBE Element Awards – eind 2018 heeft Lithobeton  de award ‘Precast in Infrastructure’ voor de zwevende dekplaat in ontvangst te mogen nemen.

Bron : Bouwkroniek - Matthias Vanheerentals